Doradztwo RODO. CO powinieneś wiedzieć o nowym unijnym rozporządzeniu?

Doradztwo RODO. Co powinieneś wiedzieć o nowym unijnym rozporządzeniu?

Doradztwo RODO. Co powinieneś wiedzieć o nowym unijnym rozporządzeniu? O błąd w prowadzeniu firmy w obliczu nowych przepisów RODO nietrudno. Nowe unijne rozporządzenie postawiło wielu przedsiębiorców w kiepskim położeniu: przeorganizowaniu muszą zostać podstawowe struktury firm, a nowe reguły i zasady mogą być niezrozumiałe dla pracowników. To dlatego tak ważne jest, aby ułatwić im pracę i dostarczyć materiałów, które pomogą zrozumieć nowe dyrektywy. Doradztwo profesjonalistów może się okazać jedynym rozsądnym wyjściem, zwłaszcza przy wprowadzeniu nowych rozwiązań do firmy.

RODO – czy jest się czego bać?

Ochrona danych osobowych RODO weszła w życie 25 maja 2018 roku. Od tego czasu na przedsiębiorców nałożono bardzo dużo nowych, nieznanych im wcześniej obowiązków, a klienci firm zyskali nowe prawa. O błąd nietrudno – obecne przepisy uległy znaczącej zmianie. Kompleksowa usługa doradztwa RODO pozwala na analizę, czy firma postępuje słusznie i wdraża nowe rozwiązania w sposób profesjonalny. Zalecany jest audyt dokumentacji, która zawiera dane osobowe pod kątem zgodności z prawem i wdrożenie przepisów. Późniejsze korzystanie z dokumentacji, organizacja pracy firmy i przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych będzie o wiele łatwiejsze, jeśli odpowiednio się do tego przygotujemy.

Zobacz również:

Jakie usługi dostarczają instytucje doradcze RODO

Firmy, które pomagają przedsiębiorcom wdrożyć i korzystać z unijnych przepisów dają swoim klientom wiele możliwości, z których mogą skorzystać. Oferują m.in. audyt dokumentacji danych osobowych klientów, audyt zgodności procedur firmy z RODO, weryfikację i kontrolę poprawności dokumentacji, a także bieżące wsparcie merytoryczne w trakcie kontroli. Rodo obowiązuje we wszystkich firmach, stronach internetowych, aplikacjach, sklepach i usługach, które zbierają dane osobowe swoich klientów. Oznacza to, że właściwie nie istnieją miejsca obsługujące klientów, które przed unijnymi przepisami mogą się przestrzec. Wystarczy, że zapisujemy adresy email lub IP klientów, aby podlegać przepisom. Kary są druzgocące dla przedsiębiorców – wynoszą nawet do 20 mln euro.

Strony internetowe a RODO

Rodo obowiązuje też w Internecie. Posiadając stronę internetową, która zbiera dane osobowe lub IP komputera musimy przestrzegać przepisów, które określają sposób zbierania danych. Strony zbierają dane nawet, jeśli użytkownik nie wyrazi na to zgody – chodzi o adres e mail, lokalizację, płeć, wiek. Służy to późniejszemu wyświetlaniu internaucie reklam, które są profilowane na podstawie tych danych. Dzięki RODO internauci zyskali całkiem nowe prawa, dzięki którym biznes żadnego rodzaju nie może gromadzić i sprzedawać danych bez ich zgody. Od momentu wprowadzenia dyrektywy dane musi przechowywać administrator, a użytkownik może je zmieniać, poprawiać, ograniczyć ich przetwarzanie lub całkowicie usunąć. W razie takiego żądania sklep ma obowiązek usunąć dane osobowe z bazy danych. Wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych musi być tak łatwe jak jej wydanie – użytkownik musi mieć nieograniczony i widoczny dostęp do przycisku, dzięki którym może nie zgodzić się na przetwarzanie danych osobowych. Zgodnie z nowymi wytycznymi unijnych urzędników na stronie internetowej lub w aplikacji nie może być samowolki – administratorzy strony mają obowiązek wyznaczyć Inspektorów Ochrony Danych Osobowych.

Polecamy uwadze:

RODO a telemarketing

Doradztwo RODO. CO powinieneś wiedzieć o nowym unijnym rozporządzeniu?

Doradztwo RODO. Co powinieneś wiedzieć o nowym unijnym rozporządzeniu?

Firmy, które zajmują się sprzedażą usług i towarów korzystając z usług telemarketerów nie mają już takiej swobody, jak kilka lat temu. RODO walczy z nieuczciwymi firmami, które nie kasują numerów swoich klientów z bazy mimo ich ciągłych próśb. Wynika to z tego, że już sam numer telefonu klienta jest zasobem z zakresu danych osobowych. Firma, która przetwarza dane musi zastosować się do wymienionych w przepisów. Oznacza to, że w przypadku prośby klienta ma obowiązek niezwłocznie usunąć numer telefonu z bazy danych. Doradcy RODO przypominają swoim klientom, że natrętne telefony z ofertami sprzedaży garnków mogą przynieść im bardzo duże straty finansowe – wystarczy, że klient zgłosi firmę do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, aby utrudnić życie całej firmie. Doradztwo RODO pokaże ci, w jaki sposób przestrzegać przepisów oraz jakie masz prawa jako prywatna osoba. Jeśli prowadzisz stronę internetową, to oczywiste jest że dane twoich klientów są dla ciebie cenne. Warto jednak pamiętać, że są działania, które mogą firmie pomóc w przemyślany sposób przestrzegać przepisów i nie zniechęcać klientów. Zdarzają się firmy i portale, które stosują pewne sztuczki wobec swoich użytkowników: ci, którzy nie chcieli zgodzić się na zbieranie danych osobowych, muszą np. założyć odpłatną skrzynkę pocztową. Jest to zgodne z przepisami i daje klientowi jasny przekaz. Jest to swego rodzaju wymiana między użytkownikiem a firmą: w zamian za dane osobowe portal zarabia na reklamach. Darmowa skrzynka pocztowa jest dosyć skutecznym wabikiem, dzięki którym zyskamy dane osobowe bez naruszenia przepisów.